The Main Camp in 1960 at Kota Belud

Bismillah. Pencarian fakta dan bukti dalam projek penulisan sebuah buku tentang misi perjalanan seorang bekas tentera british yang kini berumur 80 tahun dari unit 11 Independent Squadron Royal Engineer 1960 di Malaya dan North Borneo Kota Belud. Kisah yang akan dipaparkan dalam buku ini termasuklah tragedi lemas dua tentera british Cooper dan Hall bersama seorang wanita tempatan yang cedera parah dari kampung sayap Kota Belud di Jambatan Tamparuli 1960. Misi ke Malaya dan North Borneo serta penempatan di Kem Paradise dan Kem Pengkalan utama Kota Belud ialah membina serta membaiki jalan yang baru dan rosak semasa pendudukan Jepun. Ia bukan sesuatu yang mudah, beberapa jentera rosak dan ditinggalkan begitu sahaja.

This 1959 map of Kota Belud are is a real find. From the boatman who used to tow the pontoons from Usakan Bay to the main camp in 1960 situated at about 3.5 miles from Kota Belud.

Baca teaser disini Dusunman and Englishman dalam kerjasama penulisan buku dan pencarian fakta. Kali ini misi tertumpuh pada kem pengkalan utama yang terletak di Kota Belud, pasti semua sediamaklum tentunya tempat yang dimaksudkan ialah ‘Kem Paradise’! Jawapannya, Tidak! ia bukan Kem tentera yang dimaksudkan.

Jika anda antara yang tahu mengenai lokasinya atau ada maklumat mengenainya, pohon dikongsi bersama kerana pihak kami memerlukan bukit untuk dibukukan sebagai tatapan sejarah yang mungkin tidak diketahui sebelum ini ‘Hidden History’ unseen by the world. Nota kredit dari bahan yang anda kongsikan bersama akan disiarkan bersama dalam buku ini nanti.

Jejak lokasi dalam usaha oleh pihak kami dan beberapa petunjuk telah dikenalpasti berpandukan pada bahan bukti bergambar, peta penuh pada tahun 1959 dari Royal Engineer serta kajian tambahan dan bantuan penduduk sekitar.

This is where all the machinery was kept carry out the work on the Tamparuli road, there was also a small airstrip alongside on the plain. Also it was where the two bodies lay until their burial at Paradise Camp across the Tempasuk.

Above, The small airstrip alongside was called ‘Allen Field’. Surely it’s a track/road as it appears to be on a on a ridge

They brought all the equipment up the river on pontoons from Usakan Bay to the drop of point. The distance to the tented area was about 600 -800 metres up a slight incline rising only 2 metres.

P/S: Jika tuan/puan seorang tentera yang berpengkalan di Kem Paradise, penduduk tempatan atau dimana sahaja anda berada ketika ini, mohon hubungi atau tinggalkan maklumat yang boleh membantu pihak kami melalui ruang komen dibawah.

Mohon salurkan maklumat mengenai tragedi lemas di Jambatan Tamparuli 1960 sekiranya anda mempunyai sebarang fakta tambahan penting.

Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *